Select Page

Advertisement

Audi RS Q3: pierwszy RS serii modelowej Q

Audi RS Q3: pierwszy RS serii modelowej Q

Audi RS Q3 to pierwszy samochód typu RS w doskonale przyjętej serii Q. Łączy w sobie świetne walory użytkowe z dynamicznymi osiągami. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie, to 250 km/h. Pięciocylindrowy silnik turbo o pojemności 2,5 litra generuje moc 228 kW (310 KM) i zużywa przy tym średnio tylko 8,8 litra paliwa na 100 km.

Model RS Q3 jest dowodem na to, że filozofię dużej efektywności samochodów Audi można przenieść na grunt segmentu kompaktowych SUV-ów, a tym samym stworzyć pojazd zupełnie nowej klasy. Ten wysokiej mocy kompaktowy SUV zjeżdża z taśmy produkcyjnej w hiszpańskim Martorell. To czwarty już model RS, który quattro GmbH, spółka córka koncernu Audi AG wyspecjalizowana w samochodach sportowych i wyczynowych, zamierza wprowadzić na rynek w tym roku.

Każdy detal RS Q3 emanuje sportowym duchem filozofii RS. Pod maską znajdziemy wielokrotnie nagradzany, efektywny silnik 2.5 TFSI. Na przestrzeni ostatnich czterech lat, ta pięciocylindrowa jednostka co roku nagradzana była przez międzynarodowe jury ekspertów tytułem „International Engine of the Year” w swojej klasie. Turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem ma pojemność skokową 2480 cm3, dzięki której osiąga moc 228 kW (310 KM), a jego maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny jest w przedziale od 1500 do 5200 obr./min. Obie te wartości sprawiają, że Audi RS Q3 nie ma sobie równych w swojej klasie.

Od 0 do 100 km/h, Audi RS Q3 przyspiesza w czasie 5,2 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Efektywnościowe rozwiązania: system Start-Stop, w który auto jest wyposażone seryjnie i regulowana pompa olejowa, przyczyniają się do wyjątkowej ekonomiki pojazdu. RS Q3 zadowala się średnio zaledwie 8,8 litrami paliwa na 100 km (206 g CO2 na km). Za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który pracuje w trzech trybach, steruje się działaniem pedału gazu i układu kierowniczego. Modyfikacji – w zależności od trybu – podlega też dźwięk silnika.

Za przeniesienie napędu odpowiada kompaktowa, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Kierowca może określać charakterystykę i sposób pracy wyposażonej w dwa sprzęgła przekładni, wybierając pomiędzy trybem D i S lub samodzielnie przełączać biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów, utrzymanej w typowej stylistyce RS. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest poruszane hydraulicznie i sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe. Podczas zwykłej jazdy sprzęgło kieruje siły napędowe przede wszystkim na koła osi przedniej. W razie potrzeby może je jednak błyskawicznie przekierować, częściowo lub w całości, na koła osi tylnej.

Audi RS Q3 charakteryzuje się nie tylko wysoką dynamiką i stabilnością manewrów, ale również zapewnia doskonały komfort jazdy. Osadzone na zębatce elektromechaniczne wspomaganie kierownicy zapewnia dużą sprężystość i precyzję manewrów. Samochód wyposażono również w elektromechaniczny hamulec postojowy. Na tylnej osi zamontowano osiem wahaczy: po cztery na koło. Sportowe zawieszenie RS sprawia, że karoseria osadzona jest o 25 mm niżej.

Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 365 mm wykonano w falowej stylistyce Wave, co wpłynęło pozytywnie na zmniejszenie ich ciężaru. Obejmują je szczęki lakierowanych na czarno, ośmiotłoczkowych zacisków ozdobionych emblematem RS. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC ma tryb sportowy, można go też całkowicie wyłączyć.

Wyraziste detale stylistyczne

Widoczne na pierwszy rzut oka akcenty stylistyczne podkreślają wyjątkowy status Audi RS Q3. Najbardziej wyraziste są zderzaki RS, napis quattro na środkowym wlocie powietrza, aluminiowe relingi, spojler zamontowany na tylnej krawędzi dachu, dyfuzor i duża, eliptyczna końcówka rury wydechowej. Przy pomocy dwóch pakietów stylistycznych można nadać temu kompaktowemu SUV-owi jeszcze bardziej zindywidualizowanego wyglądu.

Dynamiczna forma pojazdu jest stylistycznie kontynuowana w jego wnętrzu. Sportowe fotele z wytłoczonymi emblematami RS Q3 obciągnięto czarną tkaniną Alcantara i skórą. Wskaźniki na tablicy rozdzielczej mają szare tarcze z białymi cyframi i czerwonymi wskazówkami. Wielofunkcyjną kierownicę spłaszczono u dołu, nadając jej typowo sportowego wyglądu. Wyświetlacz kolorowego systemu informacji kierowcy FIS, w specjalnym menu RS, pokazuje ciśnienie ładowania, temperaturę oleju oraz wyświetla laptimer do pomiaru średniej prędkości przejazdu.

Pedały i miejsce na lewą stopę wyglądają jak zrobione z aluminium, a dekoracyjne listwy mają kolor czarnego lakieru fortepianowego. Elementem seryjnym jest czarna podsufitka.

Inne elementy wyposażenia seryjnego Audi RS Q3 to system wsparcia parkowania plus, sprzęt nagłaśniający Audi sound system, a także reflektory ksenonowe Xenon plus i diodowe światła tylne. Na życzenie, Audi dostarcza najnowocześniejsze systemy wsparcia i infotainment – np. nawigację MMI Navigation plus, system Audi connect z telefonem pokładowym i Bose Surround Sound System.

Na pierwszy rzut oka

Audi RS Q3

Silnik
– pięciocylindrowa jednostka napędowa TFSI o pojemności skokowej 2480 cm3, ciśnienie ładowania do 1 bara
– maksymalna moc 228 kW (310 KM) w zakresie 5200 – 6700 obr./min, maksymalny moment obrotowy 420 Nm w zakresie 1500 do 5200 obr./min
– od 0 do 100 km/h w 5,2 sekundy, prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 250 km/h
– zużycie palia wg testów NEDC, tylko 8,8 litra/100 km (206 g CO2 na km)
– system Start Stop i regulowana pompa olejowa jako elementy standardowe
– pełne brzmienie, układ wydechowy RS ze sterowanymi klapami różnicującymi

Układ przeniesienia napędu
– siedmiostopniowa przekładnia S tronic z łopatkami przy kierownicy, długie przełożenie siódmego biegu
– układ przeniesienia napędu quattro z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym

Podwozie
– system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w wyposażeniu seryjnym
– wydajny układ hamulcowy: z przodu tarcze w stylistyce Wave i ośmiotłoczkowe zaciski
– elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC z trybem jazdy sportowej
i możliwością dezaktywacji
– podwozie RS z zawieszoną o 25 mm niżej karoserią
– Seryjnie 19-calowe koła, 20-calowe obręcze w opcji (dotyczy rynku niemieckiego)

Stylistyka
– dynamiczne detale stylistyczne: zderzaki RS, spojler na brzegu dachu i dyfuzor
– na życzenie dostępne pakiety stylistyczne „Aluminium matt” i „czerń”

Wnętrze i wyposażenie
– ekskluzywne wnętrze, czarna podsufitka i czarne obicia
– sportowe fotele z wytłaczanym emblematem RS, koło kierownicy spłaszczone u dołu
– niecodzienny wygląd zegarów, laptimer i wskaźnik ładowania w systemie informacji kierowcy FIS
– opcjonalnie dostępne m. in. nawigacja MMI Navigation plus, system Audi connect z telefonem pokładowym i sprzęt Bose Surround Sound System


Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress