Select Page

Bagażnik dachowy do przewozu roweru terenówką

Bagażnik dachowy do przewozu roweru terenówką

Bagażnik rowerowy to coraz częstsze wyposażenie samochodu wyprawowego.

Częściej niż kiedykolwiek wybieramy się w dalekie podróże zabierając ze sobą oprócz mnóstwa off-road’owych sprzętów właśnie … rowerów.

Rower może być częścią wyprawy, może być dodatkowym środkiem transportu, gdy nasz nocleg znajdziemy na obrzeżach miasta, do którego wjazd wiąże się z ogromną stratą czasu na dojazd ze względu na korki czy opłaty drogowe – a to prom, a to płatny most czy inna przeszkoda, nie pozwalająca w pełni cieszyć się zaplanowanym wypoczynkiem.

Niestety. Rower zajmuje miejsce. Nawet ten najmniejszy „składak” potrzebuje miejsca, które zazwyczaj przeznaczamy na sprzęt biwakowy czy inny bagaż.

Pozostaje nam tylko jedno – transportować rower „na” samochodzie.

Sposobów jest kilka. Rower możemy zamontować na bagażniku dachowym, możemy zamontować go na bagażniku montowanym na haku ale najpopularniejszym i w przypadku wyjazdów terenowych chyba najrozsądniejszym jest montaż roweru na dachu.

Oczywiście, rower znacznie podwyższy nam samochód – należy pamiętać o tym podczas przejazdu pod drzewami, nisko-montowanymi przewodami, wiaduktami (!) czy parkingami podziemnymi, jeśli jednak do centrum miasta wjedziemy samochodem.

O tym pamiętać należy, jednak plusów jest wg mnie więcej.

Samych sposobów na przewóz rowerów na dachu jest kilka:

Tak wyglądający bagażnik do przewozu rowerów zna każdy. Belka mocowana do relingów dachowych czy belek bagażnika dachowego wraz z mocowanie, pozwalającym na pionowe ustawienie roweru.

W tym przypadku bagażnika rowerowego na belce-rynnie stawiamy rower i najczęściej za pomocą pasków gumowych czy wykonanych z tkaniny ściśle przypinamy koła do rynny. Wspornik, mocowany jest do ramy za pomocą ręcznie zamykanego zacisku. Co ważne, w mocowania zacisków często zamykane są dodatkowo z pomocą klucza co pozwala na zabezpieczenie naszego roweru przed kradzieżą. Tu sprawdzą się na pewno bagażniki rowerowe Thule gdzie obok zabezpieczenia, nasz rower jest właściwie non-stop dostępny. Jak widać nie musimy z roweru nic demontować aby bezpiecznie go przewozić. Bagażnik taki sprawia jednak że nasze auto jest jeszcze wyższe niż zazwyczaj i to wyższe o wysokość roweru czyli często powyżej metra.

Dlatego jest jeszcze jeden sposób:

To z założenia podobna idea, jednak udoskonalona o właśnie położenie roweru, lecz nie tylko.

Jak widać tylne koło mocowane jest do rynny za pomocą pasków, jednak przednie koło… własnie, nie ma przedniego koła ! Do bagażnika mocowany jest widelec naszego roweru. To właśnie to mocowanie pozwala nam na pionowe jego ustawienie – nie potrzebujemy już dodatkowego wspornika. Rower jest dodatkowo sporo niżej a jeśli jeszcze zdemontujemy siodełko wraz z jego wspornikiem, nasz rower na bagażniku dachowym będzie niewiele wyższy niż … jego koło.

Mocowanie takie ma jednak minus – przednie, zdemontowane do transportu koło, trzeba gdzieś transportować – najczęściej w bagażniku. Oczywiście możemy je zamontować na dodatkowym wsporniku na tymże bagażniku dachowym – to niestety może wiązać się z dodatkowym kosztem.

Jest też rozwiązanie dla minimalistów:

To moje ulubione rozwiązanie. Do relingów dachowych czy belek bagażnika dachowego zamocowane są tylko niewielkie adaptery, pozwalające na montaż roweru na bagażniku.

Z przodu – adapter pod przedni widelec, z tyłu minimalistyczne mocowanie tylnego koła. Mamy zatem mocowanie sztywne jak w przypadku innych opisywanych bagażników dachowych – stabilizację osiągamy poprzez przedni widelec mocowany na sztywno do belki.

W przypadku rozbudowanego bagażnika dachowego możemy zatem mieć dwa niewielkie elementy zamontowane cały czas na naszym dachu, które będą miały małą wagę i będę wręcz niezauważalne na dachu a jednocześnie w każdej chwili gotowe go montażu roweru.

To trzy najpopularniejsze sposoby na montaż rowerów na dachu, który Ty wybierzesz ?

Pamiętajmy że bagażnik dachowy z rowerem może wpłynąć na zachowanie naszego samochodu. Oprócz oczywistego wzrostu wysokości auta, samochód może być bardziej podatny na boczny wiatr, może wzrosnąć również zużycie paliwa.

Pamiętajmy o dobrym zabezpieczeniu przewożonych rowerów – ZAWSZE muszą być dobrze zamocowane na bagażniku a najlepiej aby były też zabezpieczone przed kradzieżą. Wszystkie przedstawione powyżej sposoby posiadają w zależności od producenta odpowiednie zabezpieczenie przeciwkradzieżowe.

Pozostaje tylko, zapakować rower na dach i ruszyć w podróż albo przynajmniej przygotować się do podróży w nadchodzącym sezonie.

Do zobaczenia na szlakach, zarówno tych off-road’owych jak i rowerowych 🙂

foto: dadelo.pl & ready2go.pl

Nasz Patronat

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress