Select Page

Dakar 2018: X-raid Team wystartuje w MINI John Cooper Works Rally i MINI John Cooper Works Buggy

Dakar 2018: X-raid Team wystartuje w MINI John Cooper Works Rally i MINI John Cooper Works Buggy

Po czterech zwycięstwach w klasyfikacji generalnej w latach 2012 – 2015 i trzech miejscach w pierwszej dziesiątce w roku 2017 MINI i X-raid Team staną na starcie z jeszcze mocniejszą drużyną MINI.

Prezentacja aktualnych samochodów rajdowych przez brytyjskiego producenta MINI i niemiecki zespół X-raid, który odbyła się w MINI Brandstore w Paryżu, jest zapowiedzią końcowej fazy przygotowań do Rajdu Dakar 2018. MINI oraz X-raid po raz pierwszy wystartują w tym najcięższym długodystansowym rajdzie świata z dwiema koncepcjami napędu. Na starcie pierwszego etapu 6 stycznia 2018 r. w Limie stanie zmodernizowane MINI John Cooper Works Rally z napędem na cztery koła, które podczas swojego premierowego występu na początku 2017 r. zajęło szóste miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar. Oprócz niego wystartuje również MINI John Cooper Works Buggy z napędem tylnym.

MINI i X-raid team są mocno zdeterminowani, aby wspólnie powtórzyć sukcesy z lat 2012 – 2015, kiedy to cztery razy z rzędu zwyciężali w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar. „Mając te dwa rodzaje samochodów, dysponujemy najmocniejszą drużyną MINI, jaka kiedykolwiek startowała w Rajdzie Dakar„, mówił podczas prezentacji w Paryżu Sebastian Mackensen, Starszy Wiceprezes MINI.

Impulsu do stworzenia drugiej koncepcji pojazdu dostarczył regulamin Rajdu Dakar, który w aktualnej postaci daje pewne korzyści samochodom z napędem na jedną oś. W lutym tego roku szef zespołu X-raid, Sven Quandt, dał zielone światło na zbudowanie MINI John Cooper Works Buggy. „To był dotychczas największy projekt w historii naszej formy i przez ostatnie miesiące niezwykle pilnie nad nim pracowaliśmy„, mówił podczas prezentacji.

MINI John Cooper Works Buggy napędza sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 3,0 l, którego moc wynosi 250 kW / 340 KM, a maksymalny moment obrotowy 800 Nm. Podobnie jak skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu całkowicie od nowa zaprojektowano również turbodoładowanie bazujące na technologii BMW TwinPower Turbo i zastosowane tej samej postaci także w MINI John Cooper Works Rallye. Maksymalne bezpieczeństwo kierowcy i pilota nawet w ekstremalnych sytuacjach zapewnia skonstruowana specjalnie do tego auta rama z rur stalowych. Zabudowana jest równie oryginalną karoserią z karbonu (CFRP) i kevlaru. Zewnętrzna powłoka w autentycznym stylu buggy została zaprojektowana i zoptymalizowana aerodynamicznie we współpracy z MINI Design.

W ciągu ostatnich miesięcy nowe MINI John Cooper Works Buggy przeszło intensywne testy w najróżniejszym terenie, między innymi na trasach rajdowych na Węgrzech i w Maroku. „W tym czasie buggy ani razu nie musiało się zatrzymywać z powodu problemu technicznego, co jest naprawdę godne odnotowania„, mówił szef zespołu Sven Quandt. I dodaje: „Ale przy całej tej euforii nie możemy zapominać o MINI John Cooper Works Rally„. „Są odcinki i tereny, na których napęd na cztery koła lepiej się sprawdza„.

Konsekwentna modernizacja MINI John Cooper Works Rally, którym Argentyńczyk Orlando Terranova zajął w Rajdzie Dakar 2017 szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, objęła m.in. nową konstrukcję zawieszenia z większymi skokami sprężyn oraz dalszą redukcję masy.

Stawka MINI i X-raid na Rajd Dakar 2018 obejmuje siedem aut i doświadczony zespół kierowców i pilotów. Za kierownicami trzech MINI John Cooper Works Buggy zasiądą Mikko Hirvonen (FIN), Bryce Menzies (USA) i Yazeed Al-Rajhi (KSA). MINI John Cooper Works Rally poprowadzą Orlando Terranova (ARG), Jakub Przygoński (POL), Joan „Nani” Roma (ESP) i Boris Garafulic (CHI).

Z taką obsadą i zespołem doświadczonym w kwestiach organizacyjnych, technicznych i medycznych X-raid Team jest doskonale przygotowany do tego trudnego testu dla maszyn i ludzi, jakim będzie 40. edycja Rajdu Dakar. Jubileuszowy Rajd po raz dziesiąty rozgrywany w Ameryce Południowej poprowadzi trasą z Peru przez Boliwię do Argentyny. Rajd Dakar 2018 obejmie długie odcinki pustynne i kamieniste oraz asfalty – najwyższe odcinki wiodą przez Andy na wysokości nawet 4000 m n.p.m. – a zakończy się 20 stycznia 2018 r. metą w Córdobie w Argentynie.

źródło: BMW/Mini

Nasz Patronat

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress