Select Page

Advertisement

Funter – pomysł polskich inżynierów na terenówkę idealną

Funter – pomysł polskich inżynierów na terenówkę idealną

W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie powstał pojazd, który dzięki nowatorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym, łączy w sobie terenową siłę pojazdów ciężarowo-terenowych i zwrotność terenowych samochodów sportowych.

Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych (FUNTER) jest wynikiem wspólnej pracy polskich inżynierów, specjalistów ze świata sportu jak i ludzi nauki pochodzących z polskich uczelni technicznych. Podstawowym celem konstruktorów było zbudowanie nowej, innowacyjnej i modułowej platformy podwoziowej umożliwiającej budowę całej rodziny pojazdów przez zestawianie odpowiednich modułów (pojazdy 2 miejscowe – jak na zdjęciach, pojazdy 5 miejscowe, pojazdy 7 miejscowe, pojazdy 9 miejscowe oraz pickupy z pojedynczą lub podwójną kabiną.) pojazdu przystosowanego do jazdy w ekstremalnych warunkach. Tereny górzyste, piaszczyste, bagienne, nieutwardzone czy warunki zimowe (głęboki śnieg, zaspy, roztopy, rynny lodowe) nie stanowią dla FUNTERA żadnej przeszkody. Zaproponowane rozwiązania pozwalają na użytkowanie pojazdu przez służby cywilne i mundurowe. W zależności od oczekiwań i założeń opracowana platforma podwoziowa może mieć zastosowanie: militarne (dla wojska, służb specjalnych, antyterrorystów, Straży Granicznej, Policji), dla służb ratowniczych (m.in. Straż Pożarna, GOPR/TOPR, ratownictwo medyczne w trudnym terenie, usuwanie skutków klęsk żywiołowych, usuwanie skutków klęsk ekologicznych), dla użytkowników komercyjnych (m.in. budownictwo górskie, energetyka, gazownictwo, leśnictwo, przemysł wydobywczy) oraz cywilno – rekreacyjne (m.in. penetrowanie czy zwiedzanie terenów trudno dostępnych na całym świecie) czy nawet sportowe (m.in. rajdy przeprawowe/trial i rajdy szybkościowe typu Dakar).

3

Co sprawia, że FUNTER jest innowacyjną konstrukcją w skali świata?

Zawieszenie o regulowanej sztywności kątowej

Zaprojektowane i opatentowane przez polskich inżynierów układ unikalnego zawieszenia niezależnego – portalowego, pozwala na swobodne przemieszczanie się pojazdem w skrajnie ciężkich warunkach terenowych. Bardzo duży skok kół ponad 600 mm, zmienna sztywność kątową i specjalna kinematyka, są rozwiązaniami wyróżniającymi opracowany układ na świecie pozwalając doskonale dostosować pojazd do zmieniającego się podłoża.

Układ kierowniczy 4WS

Nowoczesny system skrętu 4WS umożliwia pełny skręt wszystkich 4 kół, równocześnie na osi przedniej jak i osi tylnej, a także na każdej osi oddzielnie. Kierowca ma do dyspozycji kilka trybów pracy w wyniku których sterowanie może być realizowane kierownicą (jedna lub obie osie), kierownicą i joystickiem (przednia oś kierowana kierownicą, a tylna joystickiem z trybem nawrotnym lub nienawrotnym) lub tylko joystickiem (z trybem nawrotnym lub nienawrotnym). Dzięki temu pojazd ma możliwość miedzy innymi skrętu kół obu osi w tę samą stronę i jazdę bokiem tzw. „psi chód”, bądź skręt kół obu osi w przeciwne strony i znaczące zmniejszenie promienia zawracania.

7

System hamulcowy

Aby zwiększyć zwrotność, kierowalność, mobilność i trakcję pojazdu oraz zagwarantować bezpieczeństwo przewożonych w nim osób, konstruktorzy zmodyfikowali klasyczny pneumatyczny układ hamulcowy posiadający hamulce tarczowe wentylowane na wszystkich kołach, system ABS z możliwością częściowej i pełnej dezaktywacji o możliwość selektywnego hamowania każdym kołem osobno. Aktywacja trybu selektywnego hamowania podczas jazdy w ciężkim terenie pozwala zahamować każdym kołem oddzielnie, osobno kołami na osi przedniej, osi tylnej lub kołami po danej stronie pojazdu, dzięki czemu manewrowanie w ciężkim terenie jest jeszcze łatwiejsze.

Układ napędowy

Dobrany układ napędowy charakteryzuje się przede wszystkim wysokimi parametrami technicznymi umożliwiającymi danej klasie pojazdu sprawnie poruszać się w ciężkim terenie. Sercem układu został silnik doładowany Diesel o pojemności skokowej około 7000 cm3, mocy około 300 KM i momencie obrotowym około 1000 Nm. Zastosowana została automatyczna 6 biegowa skrzynia z przełożeniami zapewniającymi optymalną pracę układu. Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna posiadająca przełożenie drogowe i terenowe, centralny mechanizm różnicowy symetryczny umożliwiający stały napęd w proporcji 50:50% z 100% blokadą. Zastosowane mechanizmy różnicowe na przedniej i tylnej osi posiadają również 100% blokady.

Układ CTIS

Pojazd wyposażony został w specjalne 20 calowe aluminiowe obręcze, z wkładką BEADLOCK aby można było zastosować, nie zastąpiony w trudnym terenie, układ centralnego pompowania kół (CTIS). Układ CTIS w ramach zaprogramowanych trybów pracy i warunków obciążenia pojazdu, umożliwia kontrolowaną zmianę ciśnienia w oponach. Jazda drogowa, terenowa po twardych nawierzchniach jaki i terenowa po bardzo miękkich nawierzchniach (m.in. piasek i błoto) nie stanowią dla pojazdu żadnej przeszkody.

Rama nośna

W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji została skonstruowana specjalna przestrzenna rama nośna. Inspiracją dla konstruktorów były najnowsze samochody terenowe SUV i terenowe pojazdy sportowe, w których szczególnie ważne jest zapewnienie odpowiedniej sztywności całego nadwozia i zagwarantowanie bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów pojazdu zarówno przy zderzeniach czołowych, bocznych jak i dachowaniu.

1

Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych zdobył uznanie Jury podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń, m.in. otrzymał tytuł „Lidera Bezpieczeństwa Państwa – 2016” podczas konkursu pod patronatem Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, główną nagrodę na Międzynarodowych Targach Innowacji Gospodarczych i Naukowych INTARG 2016 w Katowicach, złoty medal na 64. Targach Innowacyjności i Wynalazczości BRUSSELS INNOVA w Brukseli, nagrodę przyznaną przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na XXIII Giełdzie Wynalazków w Warszawie, brązowy medal na Targach Wynalazczości „Concours Lépine 2016” w Paryżu. FUNTER był prezentowany na Targach Pro Defense w Ostródzie i podczas manewrów NATO – Anakonda 16 w Drawsku Pomorskim.

FUNTER jest innowacyjną konstrukcją polskich inżynierów przystosowaną do przewozu ludzi i ładunków w skrajnie ciężkich warunkach. Wykorzystane do budowy pojazdu zespoły i podzespoły w większości wypadków uzyskane bezpośrednio od producentów krajowych i zagranicznych, umożliwiają rozpoczęcie seryjnej produkcji.

Wybrane parametry techniczne:

  • DMC: 12 000 kg,
  • masa własna pojazdu: 7 000 kg,
  • dopuszczalna ładowność: 5 000 kg,
  • dopuszczalna masa całkowita przyczepy: 10 000 kg,
  • rozstaw osi: 3600 mm, (największy możliwy dla samochodów osobowo-terenowych)
  • długość obrysu kół: 4800 mm,
  • zdolność pokonywania wzniesień:  > 100% / 45o,
  • max przechył boczny:  > 42°,
  • głębokość brodzenia z przygotowaniem: 900 mm.

Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych (FUNTER) powstał przy współpracy z AMZ BIS Sp. z o.o. w ramach realizacji projektów badawczych pt. „Wielofunkcyjny Pojazd do Zadań Specjalnych” – projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (PBS1/B6/1O/2012) oraz „Opracowanie i badania związane z zastosowaniem innowacyjnych zespołów celem podwyższenia parametrów i funkcjonalności pojazdu wielofunkcyjnego” – projektu finansowanego w ramach programu INNOTECH przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (INNOTECH-K2/IN2/47/182568/NCBR/13).

2

Źródło: informacja prasowa PIMOT

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress