Select Page

Advertisement

Indianin w polskim lesie – Jeep Grand Cherokee

Indianin w polskim lesie – Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee – ” Indianin w polskim lesie”

Jeep-Grand-Cherokee-ZJ-6-297910

Grand Cherokee I, czyli pierwsza generacja tego modelu pojawiła się na rynku w 1993 roku. Nazwa auta informuje nas, że jest to większa wersja dostępnej w ofercie popularnej terenówki Jeep’a Cherokee. Projektowania podjęli się tacy specjaliści legendarnego, włoskiego studia stylistycznego jak Giorgetto Giugiaro oraz takie osobistości jak Larry Shinoda, projektant Chevroleta Corvette C3, czy Adam Clenet. Auto nie było zbyt śmiałe i otrzymało klasyczne, tradycyjne kształty, 5-drzwiowe nadwozie oraz luksusowo wyposażone komfortowe wnętrze..

Trochę historii i danych technicznych.

            Zarządzający Jeep’em w latach 60-tych oferowali do sprzedaży sprawdzonego Jeep’a Cherokee, Wranglera i Wagoneera. O ile pierwsze dwa modele cieszyły się zainteresowaniem, o tyle długo produkowany Wagoneer nie nadążał za konkurencją. Wziąwszy pod uwagę powodzenie sprzedaży konkurencyjnego Forda Explorera podjęto kroki zmierzające do uruchomienie produkcji nowego auta. Jako podstawę wykorzystano występujący na rynku model Cherokee. Po zwiększeniu wymiarów zewnętrznych zaoferowano terenówkę o charakterystyce dużego kombi z kanciastą bryła nadwozia wyposażoną w „prawdziwy” napęd 4×4 i luksusowo wyposażone trochę toporne wnętrze. Z założenia nie była to terenówka z prawdziwego zdarzenia, ale dużo osób kupując ten model potrafiło je porządnie „zmotać”, by po fachowych przeróbkach Grand Cherokee bez kompleksów mógł nawet startować w  zawodach off-roadowych. Pomagają w tym montowane seryjnie silniki, no może poza osławionym dieslem…

W tabeli przedstawiam modele silników i ich parametry:

rodzaj zasilania pojemność moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm]/przy obr/min prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
silniki benzynowe 5,2i V8 212/4400 400/2950 190 9,5
4,0i 184/4700 290/3950 180 10,2
5,9i V8 241/4050 472/3050 200 8,5
silnik diesla 2,5 TD 116/3900 278/1800 160 12,5

Nadwozie.

            Nadwozie ZJ-ota to konstrukcja samonośna z wzmacnianymi podłużnicami dodającymi autu sztywności zamiast ramy, zaletą tej konstrukcji była wyraźnie niższa masa auta. Charakterystyczna kanciasta budowa wpadała w oko i specjalnie nie zestarzała się. Auto oferowano tylko w czterodrzwiowej wersji. W porównaniu do mniejszego brata mamy tu większe zwisy przednie i tylne oraz wyraźnie widoczne poszerzenie nadwozia. Wszystkie te zmiany pozwoliły na wygospodarowanie satysfakcjonującej ilości miejsca we wnętrzu, należy jednak wspomnieć o umiejscowieniu dużego koła zapasowego we wnętrzu  bagażnika, co skutecznie obniżyło jego funkcjonalność. Nadwozie było dobrze zabezpieczone antykorozyjnie, jedyne zdarzają się problemy ze rdzą na przedniej krawędzi maski.

Jeep-Grand-Cherokee-ZJ-7-297910

Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta :

Wymiary/dane techniczne 5 drzwi
długość [mm] 4550
wysokość [mm] 1645
szerokość [mm] 1800
rozstaw osi [mm] 2690
liczba miejsc 5
objętość bagażnika [l] 732/2254

Wnętrze auta.

            Jeepa produkowano w trzech podstawowych standardach wyposażenia: Base, Laredo i Limited. Model Base często nie posiadał klimatyzacji, elektrycznych szyb, centralnego zamka. W standardzie posiadały tapicerkę z materiału, nie malowane zderzaki i listwy zewnętrzne oraz – cecha charakterystyczna – ręczna, pięciobiegową skrzynię biegów. Z powodu słabego popytu zastąpiono go już po dwóch latach modelem Laredo. Model ten w standardzie posiadał elektryczne szyby, centralny zamek, tempomat, aluminiowe felgi, elektryczne lusterka, grill przedni w kolorze chromu, tapicerkę z materiału, plastiki zewnętrzne w kolorze szarym. Najbogatsza wersja Limited z lat 1993 – 1995 posiada na wyposażeniu standardowym: tapicerka skórzana, elektryczne szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, wykończenie wnętrza imitujące drewno, plastiki oraz grill w kolorze nadwozia, komputer pokładowy, centrum informacji, automatycznie ściemnianie lusterek (wewnętrznego i kierowcy), koła ze stopów aluminium 15cali. Opcjonalnie: dach elektrycznie odsuwany, podgrzewane fotele , halogeny przeciwmgielne. Limited z lat 1996 – 1998 posiadają w standardzie w porównaniu do wcześniejszego modelu: podgrzewane fotele, halogeny przeciwmgielne koła 16cali ze stopów lekkich. Opcjonalnie: elektrycznie rozsuwany dach. Oprócz opisanych wersji na rynku pojawił się również ówcześnie na świecie. Grand Wagoneer (1993), Orvis (1995-1997), TSI (1997-1998) ,Endeavor (1998),  Boston (1995). Niezależnie od wersji wyposażenie wnętrze oferuje spor miejsca na fotelach i kanapie typowych dla amerykańskich aut. Możemy poczuć się jak w salonie. Z czasem siedziska tracą swą sztywność i podparcie, natomiast potężna konsola i deska rozdzielcza mimo użytych plastików nie najwyższej jakości pozostaje odporna na wpływ czasu. Bagażnik mimo umieszczonego w nim koła zapasowego i często występującej butli LPG oferuje sporo miejsca.

Jeep-Grand-Cherokee-ZJ-Wnetrze-2-297910

Silniki i przeniesienie napędu.

             Zdecydowanie najmniej udany silnik to diesel. Jest on  tylko zbyt słaby, ale też najbardziej awaryjny. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie zakup auta z silnikiem benzynowym i inwestycja w instalację gazową. Silny i sprawdzony 4,0-litrowy, blisko 190-konny rzędowy silnik został wybrany jako podstawowe źródło napędu Grand Cherokee. Rok później w modelu zadebiutował 5,2-litrowy silnik V8 osiągający 220 koni, dając Grand Cherokee przewagę nad konkurencją z  sześciocylindrowymi silnikami, takimi jak Explorer, Toyota 4runner i Chevrolet S-10 Blazer. V8 z pozwalało na ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie do 3500 kg co zadowalało właścicieli przyczep. W 1998 roku Jeep wyposażył ten model w silnik o pojemności 5,9 l. Ekonomika silników benzynowych wyrażona w l LPG waha się od 14l/100 km w trasie do ponad 20l/100 km  w terenie. Dla potrzeb rynku europejskiego Jeep’a wyposażono w silnik diesla pochodzący z włoskiej firmy VM. O ile silniki benzynowe przy minimum kultury obsługi gwarantowały przebiegi powyżej pół miliona kilometrów, o tyle silnik diesla zebrał najwięcej negatywnych opinii w historii firmy. Główne bolączki tego silnika to w większości przypadków awarie rozrusznika, turbosprężarki, pompy wodnej, wycieki oleju i szereg innych drobiazgów. Wszystkich tych mankamentów nie są w stanie wynagrodzić spalanie rzędu 9-11l/100 km.Za przeniesienie napędu odpowiedzialne były skrzynie manualne (rzadko) i automatyczne. Przy minimum obsługi automaty długo sprawiają radość kierowcy bezawaryjną jazdą. W zależności od roku produkcji i wersji Jeep?a możemy spotkać dwa podstawowe rodzaje skrzyń rozdzielczo-redukcyjnych. W jednej stosowano system Command-Trac – part time 4WD (napędu 4×4 nie należy używać na utwardzonych nawierzchniach), w drugiej Select-Trac – full time 4WD (dzięki międzyosiowemu mechanizmowi różnicowemu możn a używać napędu 4×4 na utwardzonych nawierzchniach). W zależności od wersji silnikowej możemy w Jeep’ie spotkać kilka modeli mostów napędowych. Jeżeli nie będziemy stosować opon w rozmiarze większym od fabrycznego będą nam służyć, przy modyfikacjach mogą odmówić posłuszeństwa.

Zawieszenie.

            Obie sztywne osie prowadzone są za pomocą wahaczy wzdłużnych. Mosty oparte są na sprężynach. Pozwala to na znalezienie „złotego” środka między właściwościami terenowymi a komfortem. Przednie wahacze nie są zbyt mocne i ich ostre traktowanie może zakończyć się koniecznością wymiany, na asfalcie auto potrafi „myszkować”. Należy pamiętać, że zostało zaprojektowanie w USA, gdzie zakręty są „inne” 😉 Wersje europejskie produkowane w Graz miały zmienioną charakterystykę zawieszenie i układu hamulcowego. Na rynku spotykamy wiele firm oferujących gotowe zestawy modyfikujące zawieszenie.

Hamulce.

             Mówiąc krótko nie jest to najmocniejsza strona tego auta. Pomijając modele z bębnowymi hamulcami na tylnej osi nawet auta z tarczami na wszystkich osiach miały problemy z dłuższymi zjazdami podczas których ulegały przegrzewaniu się. Nawet pry normalnej jeździe ich wytrzymałość to 30-50 tys. km. Również i tu dostępne są zamienniki oferujące wyższą sprawność.

Jeep-Grand-Cherokee-ZJ-3-297910

Wady i zalety.

Samo znalezienie godnego uwagi auta może potrwać długo. W ogłoszeniach dominują mocno „wymęczone”, powypadkowe samochody przywiezione z Niemiec i Szwajcarii. Nawet, jeśli nie jeździły zbyt wiele w terenie, często holowały przyczepy, co odbija się na ich formie.

            Zalety:

  • Długowieczne silniki benzynowe (przy prawidłowej obsłudze)
  • Ilość miejsca we wnętrzu
  • Dzielność terenowa nie wymagająca specjalnej obsługi
  • Wyposażenie auta
  • Wysoka trwałość nadwozia w bezwypadkowych egzemplarzach
  • Odporność silników benzynowych na dobrej klasy instalacje LPG

Wady:

  • Mało wytrzymałe tarcze hamulcowe, niska odporność na przegrzanie
  • Awarie układu elektrycznego
  • Niska trwałość chłodnicy i nagrzewnicy (5-7 lat)
  • Awarie silnika diesla (w tekście)
  • Paliwożerność silników benzynowych
  • Zróżnicowana trwałość mechanizmów różnicowych
  • Wrażliwość prowadzenia na koleiny

Tekst: Sebastian Kołacz

Foto: autokult.pl

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress