Select Page

Advertisement

Jasno i bezpiecznie do celu – czyli jakie wybrać reflektory

Jasno i bezpiecznie do celu – czyli jakie wybrać reflektory

Jesień to świetny czas na off-roadową przygodę. Jednak przedzieranie się przez podmokłe tereny i leśne trakty dodatkowo utrudnia szybko zapadający zmrok. W nierównej walce z przyrodą pomoże dodatkowe oświetlenie.

W standardowych warunkach drogowych pojazd potrzebuje aż 11 rodzajów świateł. Odpowiednie przepisy regulują, jakie to mają być światła, w jakich pojazdach należy ich używać, a także kiedy. Przepisy te stosuje się jednak w sytuacji poruszania się po utwardzonych drogach publicznych. W przypadku off-roadu pole do popisu jest znacznie szersze. Najlepszymi sprzymierzeńcami będą wówczas halogeny dalekosiężne oraz szperacze. Jakie mają zastosowanie i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Widzieć dalej, wiedzieć więcej

Zacznijmy od lamp dalekosiężnych. – Ich głównym zadaniem jest emitowanie silnego strumienia światła. Oczywiście im większy dystans obejmie, tym lepiej dla kierującego. Każdy dodatkowy czas, który zyskamy na zauważenie przeszkody lub przebiegającej zwierzyny zwiększa nasze bezpieczeństwo – mówi Cyprian Lemiech, ekspert ds. oświetlenia przenośnego w firmie Mactronic.

W „normalnych” pojazdach ich rolę spełniają światła drogowe zwane długimi. Łatwo się jednak przekonać, że coś co ma zastosowanie na ulicy, niekoniecznie sprawdzi się w lesie. A w sytuacji, kiedy mamy do czynienia np. z mgłą, która w obecnym okresie występuje dość często, uzyskamy jedynie efekt odbicia się światła jak od lustra. Warto zwrócić uwagę na parametry jasności – przyzwoity reflektor halogenowy powinien emitować światło o strumieniu 2500 lumenów. Warto wybrać sprzęt wyposażony w żarówki HID, które dają więcej światła niż żarówka tradycyjna i mają większą żywotność.

Przemyślany wybór

Skoro mamy do czynienia z wymagającym terenem (trudnym, nierównym, wilgotnym) należy zwrócić uwagę na jakość wykonania sprzętu. Reflektor do auta powinien być wodoodporny i pyłoszczelny (wybierzmy tę z poziomem IP66) oraz odporny na ewentualne wstrząsy. Pamiętajmy, że lampa samochodowa będzie zamontowana poza pojazdem – nie będzie miała dodatkowej ochrony, którą standardowym światłom zapewni choćby otaczająca je blacha. W samochodach off-roadowych takie oświetlenie montuje się na dachu lub specjalnej rampie pomocniczej. Dla wygodnego ich użytkowania należy zwrócić uwagę, czy są wyposażone np. w bezprzewodowy pilot, który ułatwi zarządzanie nimi wewnątrz pojazdu. Niektóre modele oferują również możliwość regulacji pilotem strumienia światła w pionie i w poziomie. To istotna sprawa również dla bezpieczeństwa innych uczestników rajdów – nie można oślepić jadących z przeciwka.

Znaleźć właściwy sprzęt

Dla uczestników off-roadu przydatne będą także szperacze. Oświetlą teren wokół pojazdu, krawędzie drogi, a w czasie rajdu szczególnie pomocne okażą się np. przy wymianie koła lub wykonywaniu drobnych napraw samochodu kolegi – podobnie podręczna latarka czołowa. Warto mieć na uwadze, że szybko zapadający zmrok stanowi dodatkowe utrudnienie. – W przypadku rajdów połączonych z biwakowaniem, znakomicie oświetlą obozowisko. Dostępne na rynku szperacze mogą świecić tak światłem rozproszonym, jak i skupionym – tłumaczy Cyprian Lemiech. – W drugim przypadku ich zasięg to nawet kilka kilometrów. W zależności od potrzeb można wybrać pracę na akumulatorze lub zasilanie bezpośrednio z gniazdka zapalniczki.

Nie tylko dla rajdowców

Uniwersalność lamp halogenowych i szperaczy sprawia, że mogą być stosowane nie tylko w przypadku off-roadu. Lampy mogą być montowane także na pojazdach budowy lub niektórych maszynach wykorzystywanych w przemyśle. Wszędzie tam, gdzie bezpieczeństwo odgrywa istotną rolę. W przypadku lamp dalekosiężnych ich montaż możliwy jest nie tylko na pojazdach kołowych, ale również np. na budynkach czy łodziach, gdzie wodoodporność i wytrzymałość mają okazję sprawdzić się w niemal ekstremalnych warunkach. A to najlepsza możliwa recenzja dla sprzętu. Kwestia bezpieczeństwa zawsze powinna mieć priorytetowe znaczenie. Szczególnie w przypadku ekstremalnych wyzwań, jakimi potrafią być jesienno-zimowe wyprawy off-roadowe.

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress