Select Page

Advertisement

X-drive – czyli historia 4×4 w BMW

X-drive – czyli historia 4×4 w BMW

BMW, jeden z wiodących producentów samochodów premium na świecie, zajmuje także doskonałe miejsce na rynku napędów na cztery koła, na który firma weszła 30 lat temu.

Około jedna trzecia aut marki BMW sprzedawanych na świecie jest obecnie wyposażona w inteligentny napęd na 4 koła xDrive. Sukces BMW w tym segmencie jest napędzany nie tylko modelami BMW X, które cieszą się niesłabnącą popularnością, lecz również modelami z napędem na cztery koła z innych serii, od BMW serii 1 do BMW serii 7. Wśród tych serii wiele modeli AWD jest oferowanych z różnymi wersjami silnika. Jednocześnie BMW nieustannie pracuje nad doskonaleniem tej technologii i wprowadzeniem jej na nowe ścieżki rozwoju. Oferując napęd BMW xDrive w połączeniu z napędem hybrydowym i platformą napędu na koła przednie, firma nieustannie wykazywała biegłość związaną z napędem na 4 koła. Biegłość, która również w przyszłość zapewni BMW miejsce w czołówce tego sektora. Dziś BMW oferuje ponad 110 modeli w 12 seriach, które są wyposażone w dowolny rodzaj skrzyni biegów oraz inteligentny napęd na 4 koła BMW xDrive, jak również hybrydę BMW i8 oraz kompaktowy model BMW 225xe z elektrycznym napędem na 4 koła.

Priorytet od samego początku: przyczepność i dynamika.

Pierwsza przygoda BMW z rynkiem napędów na 4 koła miała miejsce wraz z premierą BMW 325i „Allrad”, która odbyła się 1985 roku podczas Frankfurt Motor Show (IAA). Z zewnątrz po aucie nie było widać jego możliwości, więc gdy dziennikarze wzięli samochód na tor testowy, jego wydajność okazała się tym bardziej niespodziewana. Pierwszy napęd BMW na 4 koła nie tylko poprawił przyczepność na utwardzanych drogach i w niekorzystnych warunkach pogodowych, ale także pozwolił na bardziej dynamiczne kierowanie w zakrętach. „Nowe BMW jest mistrzem, jeśli chodzi o sterowanie” – tak brzmiał werdykt testerów z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Zeitung niedługo po premierze.

Dzisiaj inteligentny napęd na 4 koła BMW xDrive przenosi typową dynamikę jazdy BMW na nowy poziom. Obecna generacja napędu jest sterowana systemem Integrated Chassis Management (ICM), dzięki któremu xDrive zawsze odpowiednio i szybko reaguje, działając w oparciu o niezawodne wykrywanie i monitorowanie bieżącej sytuacji drogowej. Działania interwencyjne odbywają się za pośrednictwem samego napędu BMW xDrive lub xDrive w połączeniu z systemem Dynamic Stability Control (DSC) lub Dynamic Performance Control (DPC). Wynikająca z tego szybka i precyzyjna kontrola dystrybucji energii sprawia, że BMW kieruje się tak samo łatwo nawet przy niezwykle dynamicznym pokonywaniu zakrętów.

Układ napędu na 4 koła jest ukierunkowany na typowe cechy napędu na tylne koła BMW. Oznacza to, że w modelach z napędem na 4 koła większa część mocy napędowej jest przesyłana do tylnych kół, nawet w normalnych warunkach jazdy. Dzięki temu utrzymana jest precyzyjna reakcja sterowania, która praktycznie eliminuje siłę skrętu. Aby osiągnąć zwrotność i wysoką stabilność toru jazdy, najnowsza generacja BMW xDrive zaczyna zwiększać moc wysyłaną do tylnych kół w momencie, gdy auto zaczyna skręcać, co jeszcze wzmaga przyjemność z jazdy, której BMW jest synonimem.

Technologia napędu na 4 koła BMW: ewolucja trwająca nieprzerwanie od 1985 roku.

Napęd na 4 koła zastosowany w BMW 325i „Allrad” w 1985 roku podzielił moc napędową w stosunku 37 procent na przednie koła i 63 procent na tylne koła. W reakcji na różnice w prędkości kół systemy blokowania kół visco lock w skrzyni rozdzielczej i tylnym mechanizmie różnicowym były w stanie zapewnić praktycznie sztywne połączenie pomiędzy tylnymi a przednimi kołami, aby poprawić przyczepność i stabilność. Nazwa modelu wkrótce została zmieniona na BMW 325iX, a od 1988 roku w ofercie była także wersja „touring” (pisownia małą literą włącznie do serii E46).

1991: BMW 525iX.

Trzy lata później BMW wprowadziło napęd na 4 koła także w BMW serii 5. Po raz pierwszy podział mocy był kontrolowany elektronicznie. Nowo opracowany system był wyposażony w wielotarczowe sprzęgła, które pozwoliły na rozdział mocy w stosunku 36:64 (tył-przód), co pozwalało na bezproblemowe i automatyczne dopasowanie do warunków jazdy. Początkowo hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe znajdowało się na tylnej osi, ale później zastąpiono je sterowanym elektronicznie hamowaniem selektywnym. System monitorował sytuację drogową przy pomocy czterech sygnałów prędkości z Anti-lock Braking System i z wykorzystaniem dalszych informacji o stanie hamulca, prędkości silnika i położeniu przepustnicy.

Od samego początku napęd na 4 koła w BMW 525iX był poza konkurencją. Elektroniczny układ kontrolny zapewniał bardzo szybką i dokładną reakcję, dzięki czemu bezpieczeństwo i neutralna obsługa były zachowane nawet w trudnych warunkach, takich jak mokra nawierzchnia lub śnieg. Także w BMW serii 5 pierwsze modele z napędem na 4 koła były oferowane zarówno w wersji Sedan, jak i w wersji touring.

1999: Nowy rozdział z pojazdem typu Sports Activity Vehicle (SAV).

W czasie przygotowań do nowego millenium doszło do wspaniałego debiutu innowacyjnej koncepcji BMW. BMW X5, pierwszy pojazd typu Sports Activity Vehicle (SAV), wprawił klientów w zachwyt dynamiką jazdy, która była niedościgniona przez inne pojazdy terenowe. Dużą rolę odegrał w tym wybitny napęd na cztery koła. System przekładni planetarnych rozdzielał moc napędową w stosunku 38:62 (tył-przód), podczas gdy elektroniczne systemy kontrolne, takie jak DSC (Dynamic Stability Control), ADB-X (Automatic Differential Brake) i HDC (Hill Descent Control) sprawiały, że nowe BMW X5 zachowywało się na drodze w sportowy sposób i było wyposażone tak, aby stawić czoła trudnym warunkom poza szosą.

Rozwój napędu na cztery koła nie ustawał nawet po udanym wprowadzeniu na rynek koncepcji SAV. W roku 2000 wersja napędu na cztery koła stała się dostępna dla czwartej generacji BMW serii 3.

2003: BMW xDrive debiutuje w BMW X3 i BMW X5.

Pięć lat po debiucie BMW X5 w 1999 roku firma nie zwalniała tempa i wprowadziła koncepcję SAV do kolejnych pojazdów. Nowe BMW X3 było bardziej kompaktowe i znacznie zwinniejsze niż BMW X5. Stało się wzorem i przez lata pozostało jedynym modelem premium w swojej klasie.

Nowo opracowany napęd na 4 koła BMW xDrive, który w tym samym roku został wprowadzony w BMW X3 i BMW X5, wkrótce umocnił prowadzenie BMW w segmencie AWD. Opierając się na niezwykle szybkim, elektronicznym sprzęgle wielotarczowym umieszczonym w skrzyni rozdzielczej, układ xDrive pracował w tandemie z systemem Dynamic Stability Control (DSC), nieustannie dostosowując podział mocy do sytuacji na drodze. Poza prędkością koła, elektroniczny układ sterowania po raz pierwszy uwzględniał także dane z systemu Dynamic Stability Control, takie jak kąt skrętu, położenie pedału gazu i przyspieszenie boczne. To sprawia, że BMW xDrive jest pierwszym na świecie i wciąż jedynym „inteligentnym” napędem na 4 koła. W przeciwieństwie do zwykłych napędów na 4 koła, które reagują tylko, gdy kręci się co najmniej jedno koło, napęd xDrive jest w stanie rozpoznać ryzyko nadsterowności i podsterowności na samym początku i aktywnie skorygować działanie pojazdu poprzez przekierowanie mocy napędowej.

W kolejnych latach inteligentny napęd na 4 koła BMW xDrive został wprowadzony nie tylko do modeli X, ale także do modeli BMW Sedan i Touring serii 3 i 5. Do momentu wprowadzenia na rynek drugiej generacji BMW X3 w roku 2010 na całym świecie sprzedano ponad 600,000 pojazdów tej serii. Nieco wcześniej sprzedaż BMW X5, którego druga generacja weszła na rynek w 2005 roku, osiągnęła milion egzemplarzy.

2008: Auto typu SAC z systemem Dynamic Performance Control i napędem hybrydowym.

Mając dwa pojazdu typu SAC o ugruntowanej pozycji w swoich segmentach, w 2007 roku BMW zaprezentowało pierwszy na świecie samochód typu Sports Activity Coupe. Nowe BMW X6 przedstawione podczas Frankfurt Motor Show (IAA) przeniosło typowy dynamiczny charakter modli BMW X na nowy poziom intensywności. Po raz pierwszy inteligentny napęd na 4 koła został połączony z systemem Dynamic Performance Control (DPC), który różnicuje podział mocy napędowej pomiędzy tylnymi kołami podczas pokonywania zakrętów, zapewniając zwinność i stabilność nawet przy nagłych zmianach przepustnicy lub najazdach. W 2009 roku BMW Active Hybrid X6 zademonstrował kolejne idealne połączenie, tym razem napędu BMW xDrive z napędem hybrydowym. W tym samym roku BMW M GmbH dodało dwa wyjątkowe modele do oferty samochodów sportowych wysokiej klasy. Wyposażone w napęd BMW xDrive typu M oraz system Dynamic Performance Control, BMW X5 M i BMW X6 M mogły pochwalić się działaniem, które było wcześniej nieosiągalne na rynku napędów na 4 koła.

W 2009 roku swoją premierę miał także nowy model X, czyli BMW X1. BMW X1 przez wiele lat pozostanie jedynym autem tego typu w segmencie premium compact. Jego inteligentny napęd na 4 koła BMW xDrive, podobnie jak w nowym BMW X3 (2010), był połączony z systemem Performance Control. System ten selektywnie hamuje koła po wewnętrznej stronie zakrętu, jednocześnie zwiększając moc silnika, co skutkuje szybką i precyzyjną zwrotnością kątową oraz zwinnym sterowaniem na zupełnie nowym poziomie.

Napęd BMW xDrive dostępny dla innych serii.

Stałemu rozwojowi modeli BMW X towarzyszył wzrost liczby pojazdów z innych serii BMW, które były wyposażone w napęd xDrive. Zaprojektowany, by poprawić zwinność i precyzję przy pokonywaniu zakrętów, napęd BMW xDrive zapewnia niezwykłe wrażenia z jazdy oraz optymalne połączenie dynamiki i komfortu. Kwestią czasu było wprowadzenie tej inteligentnej technologii w BMW serii 7, co stało się w 2009 roku. Pierwsze modele Coupe i Convertible BMW serii 6 z napędem na 4 koła znalazły się w ofercie wiosną 2012 roku. W napęd xDrive można wyposażyć obecną serię 3 i 5, a od 2013 roku również modele Convertible, Coupe, Gran Coupe BMW serii 4.

Dalszy postęp w zakresie jazdy.

BMW poczyniło postęp w segmencie premium mid-size wraz z wprowadzeniem BMW X4, które miało miejsce w 2014 roku. Nowy samochód typu Sports Activity Coupe oferuje wyjątkowe połączenie przyjemności z jazdy, wyrafinowanego stylu oraz praktyczności. Auto w standardzie jest wyposażone w napęd BMW xDrive i jest dostępne z wieloma wersjami silników. W tym samym roku BMW zaprezentowało także trzecią generację BMW X5, drugą generację BMW X6, jak również wersje M Sport obu modeli. Napęd BMW xDrive znalazł się także po raz pierwszy na wyposażeniu BMW Active Tourer serii 2. Tym razem BMW połączyło inteligentny napęd na 4 koła z nowym formatem napędu na przednie koła.

Wraz z premierą BMW i8 w 2014 roku BMW Group zrobiło odważny krok w nowym kierunku, nie zapominając przy tym o napędzie na 4 koła. Sportowy model 2+2 wyposażony w zaawansowany napęd hybrydowy typu plug-in łączy w sobie silnik o spalaniu wewnętrznym napędzający tylne koła z silnikiem elektrycznym napędzającym przednie koła.

Skupienie na przyszłości: połączenie BMW xDrive z BMW eDrive.

Najnowsze modele BMW z napędem na 4 koła przynoszą postępy technologiczne, które są ukierunkowane na przyszłość mobilności. Po premierze BMW i8 przyszedł czas na międzynarodową premierę pierwszej hybrydy BMW typu plug-in, czyli BMW X5 xDrive40e. Dzięki połączeniu napędu BMW xDrive z technologią eDrive BMW EfficentDynamic, ten samochód typu Sports Activity Vehicle odznacza się porywającymi sportowymi osiągami i doskonałą wydajnością. Inteligentne zarządzanie hybrydowe synchronizuje działanie silnika o spalaniu wewnętrznym i silnika elektrycznego, maksymalizując wydajność przy jednoczesnym zachowaniu perfekcyjnej reakcji na polecenia kierowcy. Napęd z dwóch jednostek zasilających jest przenoszony na drogę za pośrednictwem BMW xDrive.

BMW serii 7: Połączenie systemu Integral Active Steering z BMW xDrive.

We wrześniu 2015 roku swój światowy debiut podczas Frankfurt Motor Show (IAA) miała szósta generacja BMW serii 7. Ten wysokiej klasy luksusowy model BMW odznacza się przełomowymi innowacjami i będzie dostępny z napędem BMW xDrive od października. Nowy luksusowy sedan będzie także pierwszym modelem łączącym w sobie inteligentny napęd na 4 koła z systemem Integral Active Steering, czyli biernym sterowaniem tylnych kół.

Źródło: BMW, informacja Mototarget.pl

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress