Select Page

Zima idzie – czas na opony zimowe !

Zima idzie – czas na opony zimowe !

„Prawdziwy off-road’owiec nawet zimą jeździ na MTekach” czy „na zimę są zimówki” ?

Tak różne stwierdzenia a jak wiemy tak często pojawiają się w rozmowach z „kolegami z błota”.

Coraz większa świadomość kierowców w naszym kraju, powoduje że niedyskutowalną normalnością jest już zmiana opon na zimowe.

Wg mnie, w tej chwili nie dotyczy to już tylko dwóch grup ? właścicieli rajdówek, które z założenia na start rajdu dostarczane są na lawetach i nieodpowiedzialnych „tfardzieli”, którzy uważają się za mistrzów kierownicy i bez różnicy czy przyczepność jest czy jej nie ma…

Zacznijmy zatem od początku:

Koło, zostało wynalezione ok. 3,5 tyś lat p.n.e. w Mezopotamii, 3000 lat później brzegi koła zaczęto obciągać skórzanymi pierścieniami a na początku naszej ery, drewniane koło wyposażone zostało w stalowy pierścień i było tak aż do XIX wieku, kiedy Charles Goodyear, opracował proces wulkanizacji a potem Robert W. Thomson wynalazł dętkę. Formalnością było już połączenie wszystkich pomysłów i tak w 1888 roku John Dunlop wyprodukował pierwszą pompowaną oponę.

Pierwsza „zimówka” powstała w niemieckiej fabryce Continental w już w 1909 roku.

Skoro opona zimowa ma już ponad 100 lat ! Czemu nie wszyscy nadal ich używają ?

tire-tracks-583208_960_720

Przepisy w Polsce nie zobowiązują nas do zmiany opon na zimowe, oczywiście wszyscy to zalecają, jednak nie możemy dostać mandatu za brak zimówki. U nas nie, ale w niektórych krajach europejskich już tak – zimówki obowiązkowe są m.in. Niemczech, Austrii, Norwegii czy Chorwacji.

Na czym polega fenomen opony zimowej ?

Przede wszystkim na składzie mieszanki, z której jest wykonana – dzięki jej odpowiedniemu dobraniu, guma nie twardnieje przy niskich temperaturach.

icicles-on-the-car-1124851_960_720

Drugim ważnym aspektem jest konstrukcja bieżnika – otwarty bieżnik z dużą ilością wąskich płytek konstrukcyjnych, powoduje lepsze odprowadzenie wody i nacisk na powierzchnię drogi większą ilością cm3 nie wypełnionych wodą – to dzięki właśnie tej dużej ilości woda/błoto pośniegowe/śnieg zostaje wydalony poza powierzchnię styku z drogą.

profile-454194_960_720

Opona zimowa

tyre-1535031_960_720

Opona letnia

To tak jak agresywny Simex w błocie – będzie się wgryzał w teren i jednocześnie szybko się oczyszczał.

Co jeszcze – to samo co w terenie – odpowiednie ciśnienie. Zgodne z wymaganiami producenta lub tylko nieco niższe w przypadku stałych bardzo niskich temperatur.

I ważne – posiadanie opony, która nazywa się zimówką a nie ma odpowiedniej ilości bieżnika mija się z celem. Polskie prawo mówi o głębokości 1,6mm – niestety, to nieszczęśliwy zapis. To stanowczo zbyt mało. Jak tak  płytki bieżnik może cokolwiek „wybrać” ? Rozsądną głębokością dla opony zimowej jest bieżnik powyżej 5mm – tym bardziej jeśli chcemy jechać też po drogach ostatniej kasy odśnieżania – no bo jak złapać trakcję, skoro mamy łyse opony… ?

Na rynku obok typowych zimówek, pojawiają się coraz częściej opony z przeznaczeniem całorocznym. Opony te, oznaczone są tzw. śnieżynką oraz literkami M+S.

Ale, ale.. śnieżynka oznacza oponę zimową, jeśli opona posiada dopisek M+S oznacza tylko że jest oponą zimową – z mieszanką i bieżnikiem ułatwiającym poruszanie się w śniegu i błocie. Pamiętajmy że samo oznakowanie na boku opony literami M+S nie oznacza że nasza opona jest oponą zimową !

Co jest zatem najważniejsze ?

Najważniejsze jest bezpieczeństwo – nasze, naszych pasażerów ale także innych użytkowników dróg. Pamiętajmy że nasze stalowe zderzaki z wystającymi rolkami wyciągarek, większe koła, mające wpływ na wydajność hamulców czy wyższe zawieszenie decydujące często o stabilności całego pojazdu, mogą bardzo uszkodzić pojazd, w którym awaryjnie wyhamujemy… Naprawdę warto wyposażyć naszą ukochaną terenówkę w opony zimowe…

Aha, jest jedno znane mi i świetnie sprawdzające się przeznaczenie opon letnich zimą – oto one:

auto-tires-1156250_960_720

🙂

KCC

Foto: pixabay 

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress